عدم نیاز به داروهای ضد رد پیوند

5 اوت 2019 - برای دهه های متوالی، ایمونولوژیست ها سعی در آموزش سیستم ایمنی گیرنده ی پیوند برای پذیرش سلول ها و اندام های پیوند شده بدون استفاده طولانی مدت از داروهای ضد رد پیوند داشته اند. حال تحقیقات جدید پیش بالینی در دانشگاه Minnesota نشان می دهد که اکنون این کار امکان پذیر شده است.

در مطالعه ی منتشر شده در مجله ی Nature Communications، محققان گروه جراحی دانشکده پزشکی دانشگاه مینه سوتا و انستیتوی دیابت شولز با همکاری محققان دانشگاهNorthwestern ، توانستند بقای طولانی مدت و عملکرد پیوندهای جزایر پانکراس را با قطع کامل تمامی داروهای ضد رد پیوند در روز 21 پس از پیوند، حفظ کنند. این مطالعه ی پیش بالینی بر روی پریماتهای غیر انسانی، انجام شد.

برای بسیاری از بیمارانی که با نارسایی نهایی یک ارگان مواجه هستند، پیوند ارگان یا اندام مورد نظر تنها گزینه ی درمانی مؤثر و باقیمانده است. برای جلوگیری از رد پیوند، گیرندگان باید داروهای سرکوبگر سیستم ایمنی را به مدت طولانی مصرف کنند. این داروهای سرکوب کننده ی سیستم ایمنی در جلوگیری از رد پیوند در کوتاه مدت موثر هستند. با این حال، از آنجایی که داروهای ضد رد پیوند، سیستم ایمنی بدن را بطور غیرمعمولی سرکوب می کنند، افرادی که این داروها را مصرف می کنند، با خطر عفونت های جدی و حتی سرطان روبرو هستند. علاوه بر این، عوارض جانبی غیر ایمنی داروهای سرکوبگر سیستم ایمنی، مانند فشار خون بالا، مسمومیت کلیوی، اسهال و دیابت، مزایای پیوند را کاهش می دهد. سرانجام نیز داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی در جلوگیری از رد پیوند در طی مدت طولانی کم اثر شده و در نتیجه منجر به از دست رفتن پیوند در بسیاری از گیرندگان می شود.

از آنجایی که جمعیت فزاینده ای از گیرندگان پیوند با این مشکل روبرو شده و به بن بست می رسند، و جان آنها به خطر می افتد، نسل جدید ایمونولوژیست ها تحمل ایمنی را به عنوان هدف اصلی در زمینه ی داروهای پیوند دنبال می کنند. القای تحمل ایمنی برای موفقیت پیوند، فرد را از مصرف داروهای سرکوبگر سیستم ایمنی بی نیاز می کند و پیوند و بقای بیمار را تقویت می نماید. اثبات امکان تحقق تحمل ایمنی در پیوندها، برای اولین بار در موش ها توسط Peter Medawar  در مقاله ی برنده جایزه نوبل که در مجله ی Nature بیش از 65 سال پیش منتشر گردید، ارائه شد. با وجود اهمیت بسیار زیاد، تحمل پیوند فقط در تعداد کمی از بیماران تحقق یافته است.

در این مطالعه ی جدید، محققان از ویژگیهای منحصر به فرد گلبولهای سفید خون اصلاح شده ی اهداکننده، که یک هفته قبل و یک روز پس از پیوند به گیرنده ی پیوند تزریق می گردد، سود بردند. دانشمندان از فرمول طبیعت که بدن برای تحمل ایمنی بافت ها و اندام های خود استفاده می کند، بهره بردند. با این روش و بدون نیاز به داروهای ضد رد پیوند به طولانی مدت، پیوند سلول های جزایر می تواند برای بسیاری از افراد مبتلا به دیابت نوع 1، به یک گزینه ی ممکن برای درمان تبدیل شود.

دکتر Bernhard Hering، نویسنده ی ارشد این مقاله، استاد و معاون بخش طب کاربردی سازی در گروه جراحی در دانشگاه مینه سوتا، می گوید: مطالعه ی ما نخستین مطالعه ای است که تحمل ایمنی پایدار در مورد پیوند را در پریماتهای غیر انسانی القا کرد. نوعی سازگاری که با آن توانستیم تحمل پیوند را در پریماتهای غیر انسانی القا و حفظ کنیم، ما بسیار امیدواریم که بتوانیم این یافته ها را بر روی بیماران در آزمایشات بالینی برنامه ریزی شده برای پیوند جزایر پانکراس و پیوند کلیه تأیید کنیم. این کار دوران کاملاً جدیدی را در حوزه ی داروهای پیوند باز کرده است.

منبع:

Nature Communications, 2019; 10 (1) DOI: 10.1038/s41467-019-11338-y

https://www.sciencedaily.com/releases/2019/08/190805101142.htm